Inför Legendary Lovers releasefest. Intervju och recension av plattan.
Publicerat den 8 mars, 2017

Legendary Lovers1

Den 17/3 och den 18/3 har Klippanbandet Legendary Lovers releasefest och firar 30-årsjubileum på Norrehus i Klippan. Giget den 17/3 är utsålt men den 18/3 säljs det bara biljetter i dörren (bordsbokning ger förtur) så då finns det möjlighet för den som inte fick nån biljett till fredagskvällen. Bara att dyka upp. För detaljer kolla på Legendary Lovers Facebook.

Naturligtvis vill LiveNews uppmärksamma detta och ställa lite frågor för att reda ut bandets historia. Micke Gustavsson, som är gitarrist i bandet, gav väldigt uttömmande svar så vi citerar svaren i sin helhet:

Legendary Lovers3”Det är 30 år sen första singeln King of the world, exakt datum vet vi inte men i mars 1987 fick vi skivan i handen i alla fall och började sälja. Skivan gavs ut av ”Tracks On Wax” i Lidköping. Andra skivan var ”A dent in the big time”, en fullängdare som släpptes av Svenska Popfabriken 1987. Nästa skiva var Mini-LP’n ”No time to Waste” som kom 1989, 8 låtar plus en singel med en remix på See you again och B-sidan Long gone girl. Denna släpptes på LaMent Records som drevs av Anders Jönsson i Klippan. Sista plattan som var en CD släpptes 1994 och då var det Ulrik Jansson på bas istället för Anders Wieslander, som tog en paus på 10 år tills första återföreningen 2004.

Legendary Lovers6Vår musik är nån form av power pop som det kallades för på sent 80-tal men inspirationen är nog mest från punken och garagerocken. Det kom en våg med australiensiska band som Hoodoo Gurus, Saints, Kings of the sun, The Church och Dubrowniks som vi nog apade efter en del. Andra som inspirerade var Barracudas, Johnny Thunders, Del Lords, Gun Club, Cramps, Ramones och Sex Pistols. Tar upp resten av sidan om jag ska fortsätta…
Vi har nog inte utvecklats musikaliskt alls utan blivit bättre på våra instrument och istället förvaltat det vi brunnit och fortfarande brinner för dvs bra gitarrockmusik med bra melodier och mindre gitarrsolon. Comebacken var nog en grej som dök upp bara, mest för att ses och ha kul och att det sen fortfarande låter bra när vi spelar ihop är en extra bonus. Det är både mycket snack och mycket verkstad. Det är jävligt skoj.

Nya plattan är låtar som jag gjorde för 20 år sen med ett annat band som rann ut i sanden. Låtarna hade dock spritts som demos och vi testade att repa dom och det funkade direkt. Det finns en cover ”Walking” som gjordes Legendary lovers4av ett austaliensiskt band som heter Eastern Dark vars sångare dog mellan dom spelade in sin version tills den släpptes. Det finns fler låtar vi kommer att spela in och antagligen släppa på skiva men inget är bestämt mer än att vi ska göra det.Det blev ju 2 gig nu, både 17:e och 18:e så vi kör ett kortare den 17:e och ett längre den 18:e bara för att skapa förvirring. Vi gör detta för vår egen skull och för dom som gillade/ gillar oss så vi skiter i vad som är rätt och fel. Det är fest och det kommer bli 2 bra kvällar på vårt favoritställe Norrehus.”

LiveNews har fått möjlighet att lyssna på plattan och det låter mycket bra. Deras influenser som Micke nämner är tydliga. Dom förvaltar Power popen väl och det är svårt att låta bli att stampa takten. Detta kommer att bli två höjdarkvällar!

Dom fyra låtarna Anotherman, No Lie No More, Walking och What Did I Do är pressade på vackert silverfärgad vinyl men den kommer även att så småningom finnas på Spotify.

LiveNews är på plats så håll utkik efter bilder och text på vår hemsida eller Facebook!

Läs alla inlägg om Legendary Lovers | Norrehus